Springen naar inhoud

Welkom op Proana - Pro Anorexia boulimia forum

Beste bezoeker,

Dankzij de explosieve groei van de afgelopen paar maanden is de mogelijkheid tot registreren tijdelijk uitgeschakeld.

Toch op zoek naar een pro-anorexia forum?
Kijk eens op Redbutterfly door naar http://www.pro-anorexia.nl te gaan en in het menu op "Forum" te drukken.

Onze excuses voor dit ongemak.
Team Anorexic
Guest Message by DevFuse

Toggle shoutbox Anorexic shoutbox (30 posts voor nodig!) Open the Shoutbox in a popup

xUnknown : (23 april 2014 - 03:52 ) @HiddenDreams97 Haha ja ik sprak vooral met meiden, maar ik kan me ook nog wel een jongen herinneren! Dankjewel hoe is het met je?
MiI : (23 april 2014 - 12:53 ) Dagjuh vastuhh
HiddenDreams97 : (23 april 2014 - 07:03 ) F*ck yeah, 600 gram kwijt, lang leve ziek zijn :P. En ik weet dat het elke dag sterk kan wisselen, maar ik hoop toch wel over 6 dagen gemiddeld 1 kg lager te zitten :D
Despair : (22 april 2014 - 08:15 ) oeps *-*
Despair : (22 april 2014 - 08:14 ) WAH
HiddenDreams97 : (22 april 2014 - 12:02 ) Damn, nieuw plan. Geen krachttraining meer!!!! Eerst die 60KG gaan halen, en dan pas spieren opbouwen. Nu kan ik wel trainen, maar lijkt het net of ik alleen maar dikker word :/
HiddenDreams97 : (22 april 2014 - 06:23 ) @xUnknown, ooh, dus alleen meiden hé :P Hihi, ik ben zelf een jongen, en je naam doet me wel een heel heel licht belletje rinkelen. En welkom terug meis x
xUnknown : (11 april 2014 - 12:44 ) Ik ben benieuwd of er nog meiden zitten die mij nog kennen na 4 maanden afwezigheid... Zie wel een aantal bekende namen! I'm back ladies :)
xIsaa : (27 maart 2014 - 01:04 ) klinkt niet zo goed...?  met mij ook wel okee.
Falling : (26 maart 2014 - 04:32 ) met mij wel ok. Met jou?
xIsaa : (26 maart 2014 - 06:05 ) oh okee. Hoe gaat het met jullie?
Falling : (25 maart 2014 - 04:02 ) kan best, maar als je niet geregistreerd bent kan je niet zo veel zien
xIsaa : (24 maart 2014 - 04:05 ) mijn kinderarts zei dat ze anasites moet lezen voor haar beroep maar zou ze hier dan ook komen?
MiI : (23 maart 2014 - 09:27 ) Omg ik had bijna een keer dezelfde fout gemaakt, dat ik dacht dat het spa groen was (0 kcal) maar nee...!
dyingtobethin : (18 maart 2014 - 10:23 ) nooooo, kom er net achter dat er veel meer kcal in spacitroen zitten dan ik dacht. dacht dat het gelijk was aan spa-appel en spa-sinaasappel :( (die zijn beide +/- 20 kcal..) en deze was 98.. FML
Skinnyme : (17 maart 2014 - 10:06 ) vandaag 624 kcal :)
Alice : (16 maart 2014 - 06:46 ) die kilo's MOETEN er weer af. voel me dik en vies en ranzig.
Alice : (16 maart 2014 - 06:45 ) ik doe met je mee.
Skinnyme : (16 maart 2014 - 12:05 ) ik ga er volop tegenaan weg met die kilo's
xIsaa : (10 maart 2014 - 07:30 ) Vakantie afgelopen :'(

Foto

Ouders anorexiapatiënte doen noodkreet

- - - - -

• Please log in to reply
Er zijn 4 reacties in dit onderwerp

Anorexic

Anorexic

Administrator

• Administrators
  • 1005 berichten
<b>-Telegraaf-</b>

Ouders anorexiapatiënte doen noodkreet

Leonie Meijwaard (24) weegt 33 kilo. Haar tanden brokkelen letterlijk af, ze heeft leverproblemen en kan nauwelijks meer lopen. Leonie heeft al twaalf jaar anorexia en haar ouders zijn volstrekt radeloos. Vader Leo Meijwaard: „Leonie wil beslist niet naar een kliniek en in het psychiatrisch ziekenhuis kunnen ze haar niet helpen. Als het zo doorgaat staan we voor de kerst aan haar graf.”

Leonie, gehuld in een roze badjas, drentelt nerveus in de keuken rond. Vel over been is in haar geval een eufemisme. Haar huid spant angstwekkend strak over haar gezicht en haar ogen staan gespannen in holle oogkassen.
Ze is doodsbang dat de verslaggeefster van een kliniek is en haar misschien wil meenemen. „Ik wil niet opgenomen worden, niet, nièt!” zegt ze met zenuwachtig hoge stem. Dan verdwijnt ze naar boven.
Haar vader: „Nu gaat ze waarschijnlijk boven staan springen, dat doet ze vierenhalf uur per dag. Om maar calorieën te verbranden. Als ze een kilo aankomt walgt ze van zichzelf: ’Kijk eens wat een dikke plofkop ik heb!’ En dan weegt ze dus 34 kilo bij een lengte van 1.67…”
Het gezin Meijwaard gaat al twaalf jaar gebukt onder de ziekte van dochter Leonie. Als twaalfjarige werd ze om haar dikte gepest op school. Leonie ging afvallen en dat lukte spectaculair: te spectaculair. Van 68 naar 48 kilo in een half jaar tijd en daarmee hield het niet op. Het broodmagere meisje kon zich niet meer concentreren op school en maakte haar havo niet af.
„Al snel draaide alles in huis om het eten of niet eten van Leonie. Ze is een aantal keren opgenomen in het ziekenhuis. Daar geven ze haar sondevoeding tot ze op een bepaald minimaal gewicht is en dan mag ze weer naar huis. Het afgelopen half jaar is ze drie keer opgenomen: in september woog ze nog maar 29 kilo. Twee weken geleden is ze met een ambulance afgevoerd, toen kon ze letterlijk niet meer lopen. Het gaat met de week slechter.”
Vader Meijwaard heeft een dik dossier over wat er de afgelopen twaalf jaar allemaal al is geprobeerd met zijn dochter. „Van alles hebben we gedaan”, vertelt hij. „Ze heeft in Utrecht ruim acht weken in een speciale kliniek voor eetverslaving gezeten, maar daar kwam ze slechter vandaan dan ze erin kwam. Die meiden jutten elkaar op: als je aankomt ben je een watje. Ook leerde ze er allemaal trucs, zoals eten in haar sok verstoppen. Nu wil ze helemaal niets meer. En als ze zelf niet wil, nemen ze haar nergens op. Soms zit ze na het ziekenhuis een paar dagen op de psychiatrische afdeling. Maar als ze naar huis wil laten ze haar gewoon gaan. Gedwongen opname is nog het enige: maar daar heeft mijn vrouw grote moeite mee.”
Moeder Janny Meijwaard: „Leonie wordt helemaal panisch bij het idee aan opname. Ik denk dat ze er alleen maar meer anti van wordt en dat het niet helpt.”
Volgens de richtlijn eetstoornissen van het Trimbos Instituut zouden patiënten zoals Leonie, die in een levensbedreigende situatie verkeren, als laatste redmiddel gedwongen kunnen worden opgenomen in een kliniek; met een zogenaamde BOPZ-maatregel. Maar volgens de Stichting Anorexia en Boulimia Nervosa is dit op korte termijn misschien even een oplossing, maar werkt het op lange termijn contraproductief. „De patiënten willen niet, dus gaan júist tegenwerken”, zegt Henk Kraaijenbrink, zelf vader van een dochter met een eetstoornis.
Feit is helaas dat er letterlijk tienduizend publicaties over eetstoornissen bestaan, maar dat er nog steeds geen afdoende therapie is gevonden. Twintig procent van de jongeren en 50 procent van de volwassenen heeft geen baat bij de bestaande behandelingen. Sommige mensen genezen spontaan, maar het is volstrekt onbekend hoe dat komt.
Dr. A. van Elburg is als psychiater verbonden aan Rintveld, het centrum voor eetstoornissen in Zeist. Zij noemt gevallen zoals Leonie ’bijzonder complex’. „Op grond van hun ziekte weigeren deze patienten een behandeling die iets aan hun ziekte zou kunnen doen. Als gevolg van de uithongering raakt het denkvermogen namelijk verstoord. Gedwongen behandeling in het kader van de BOPZ heeft inderdaad heel veel minpunten en biedt geen kant-en-klare oplossing. Aan de andere kant wil ik ook niemand dood laten gaan! We werken tegenwoordig soms met een tussenvorm, een voorwaardelijke rechterlijke machtiging, een soort zelfbindingsverklaring. Vooraf worden afspraken gemaakt met de patiënt. Houdt hij of zij zich niet aan de afspraken, dan kan er gedwongen worden ingegrepen. Maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat we allemaal zoekende zijn naar een manier hoe we iemand in deze situatie het best kunnen behandelen.”

onelove

onelove

Advanced Member

• Premium usergroup
  • PipPipPip
  • 522 berichten

• Gewicht: 48,6 kilo
  • Lengte: 1,65
  • BMI: 17,90
  • Streef: 42,0 kilo
Wow, dat is inderdaad wel een erg laag gewicht, en dan woog ze ook nog 29 kilo.
Lijkt me heel moeilijk voor die ouders ook.
Gedwongen opname werkt niet, het lijkt dan even hoed te gaan, maar er is zoveel meer kans op een terugval.
Ben ik ook geen voorstander van.
Xoxo
I can only tell you what it feels like-

38--55 54 53 52 51 50 49 48 47 46 45 43 42.......

suus

suus

Advanced Member

• Premium usergroup
  • PipPipPip
  • 135 berichten

• Gewicht: 47,5 kilo
  • Lengte: 1,70
  • BMI: 16,20
  • Streef: 47,0 kilo
Gedwonge opnamen is in dit geval alleen maar uitstel. Maar misschien kan uistel helpen om tot inkeer te komen...

lisa22

lisa22

Advanced Member

• Premium usergroup
  • PipPipPip
  • 195 berichten

• Gewicht: 55,9 kilo
  • Lengte: 1,67
  • BMI: 20,04
  • Streef: 48,0 kilo
Wat denken jullie als je dit leest? Ben je bang dat het met jezelf ook zo ver gaat? Of juist niet? Ergens denk ik: goh, het is wel een bewijs van doorzettingsvermogen.
I get knocked down, but I get up again. You're never gonna keep me down.

79-78-77-76-75-74-73-72-71-70-69-68-67-66-65-64-63-62-61-60-59-58-57-56-55-54-53-52-51-50-49-48
kilo's kwijt: 25
nog te gaan: 6

LittleLies

LittleLies

Advanced Member

• Premium usergroup
  • PipPipPip
  • 222 berichten
  • LocationZuid-Holland
  • Lengte: 1.58m
  • Streef: 48,0 kilo
Wat vreselijk voor die ouders. Lijkt me zo erg dat je moet aanzien hoe je kind zich volledig ten gronde richt.

En ze is echt wel mager.
Gedwongen opname heeft geen zin. Dan gaat het die weken daar misschien beetje beter en als het voorbij is begint het weer van voren af aan. Dat heeft gewoon geen zin.

Ik vind het dubbel mijn mening, aan de ene kant vind ik het knap dat ze zo goed kan lijnen. Aan de andere kant denk ik dan. Meisje , meisje, meisje wat doe je jezelf aan.
Zo ver zou ik het zelf niet laten komen denk ik. Wil wel graag naar school blijven gaan, blijven werken enz.

Hoe denken jullie erover?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers